Tuesday, 6 December 2016

Dapur Kekja : Sambal Tepung Lenyek

(gambar terakhir selepas 10keping tepung lenyek di kunyah)


Assalamualaikum. Selamat pagi! okay inilah sarapan pagi saya. Tepung lenyek namanya. Makanan tradisi Tokban Legacy. Saya tak rasa semua orang tahu. kalau ada yang tahu makanan ni, korang awesome! So inilah antara resepi untuk sambal tepung lenyek ni. Untuk cara buat tepung lenyek, nanti saya updated!

BAHAN :


  1. Lada kering segenggam
  2. Ikan bilis segenggam
  3. Bawang merah - 3 biji
  4. Bawang putih - 5 ulas
  5. Kiub maggi - 1 , gula - 2 sudu
  6. Asam jawa adabi (hujung sudu)

CARA MASAK:

  1. Blander semua bahan di atas (blander sampai takde biji lada, kalau boleh)
  2. Panaskan minyak
  3. Masukkan yang dah diblander (tak perlu tapis)
  4. Masukkan gula 2 sudu, kiub maggi-1, asam jawa adabi (hujung sudu)
  5. Kacau, dan rasa
  6. Apa yang kurang, tambah (gula, garam, ajinamoto)
  7. **letak kicap masin sikit (supaya sambal jadi gelap sikit dan masin)** tambahan je ni/takperluletakpuntakpe
  8. Kacau dan tunggu sampai naik minyak.
  9. Perlahankan api, tunggu lah sambal tu masak.
  10. Bila dah naik minyak, maknanya sambal dah masak.


p/s : selalunya kalau sambal dah masak, akan jadi pekat macam sambal. hahaha aku je faham ni. dan ini sahaja sambal yang sesuai dengan tepung lenyek. perfecto!


 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI