Sunday, 27 October 2019

Episod 3 : Kabus kehidupan

( Mulakan bacaan Episod 1 )


Hari pertama aku mendaftar di Universiti adalah hari pertama terpisahnya dua hati. Hahah aku taknak citer lanjut pasal ni biarlah menjadi" kisah terindah "dalam hati ini. Ehem

Dan bermula lah hidup Seketul Pae di univerisiti kembali bergelar seorang pelajar. Ujian bertubi-tubi sampai aku tak sempat bernafas apatahlagiberfikir sebelum buat keputusan. Semua keputusan aku buat on the spot. Sama ada berisiko ataupun tidak, aku redah je. Semua ni sebab aku dah rasa serik dengan kehidupan. Banyak perkara luar jangkaan telah berlaku. Aku tak pernah jangkakannya , mana mungkin aku buat persiapan untuk menghadapinya? Disebabkan itu, aku selalu buat keputusan diluar jangkaan. Aku redha. Aku berserah. Terima kasih yang masih sudi bersama aku hingga ke harini. Aku selalu mendoakan kebahagiaan yang tiada kesudahan untuk setiap hidup korang. Allah sahaja mampu balas sabarnya korang terhadap diri aku. 

Sehingga ke harini, aku masih mencari erti hidup. Apa sebenarnya sabar? redha? ikhlas? 
Hidup dini hari, apa yang dihamparkan depan mata kita semuanya tipu. Dipaparkan pada kita, bila putus cinta mesti kena broken. jiwa kacau and so on. itu bukanlah ajaran islam. Dalam tidak sedar, kita terbuai dengan semua itu. Kita terikut-ikut, termasuk lah quotes omputih. Kenapa nak letakkan panduan menghadapi kekecewaan hidup adalah dengan quotes omputih? Kalau kalian nak tahu, omputih hidup berlandaskan hukum akal. Memang kita rasa logik setiap kata-katanya tapi ingat, kita ada panduan hidup yang turunnya dari langit. Adakalanya kita teikut-ikut, tapi berbaliklah pada yang nyata. Dunia hanya maya, akhirat adalah nyata. 

Sehingga ke harini, aku masih dan terus diuji. Tidaklah aku mampu menghadapinya kecuali dengan izin Allah. Kepada yang sedang diuji, janganlah bersendiri. Aku ada, dan sudi untuk kita bersama berjuang menghadapi hidup ini. Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.... (tahniah anda telah berjaya menamatkan bacaan, semoga bermanfaat)

No comments:

Post a comment

Komen anda amat saya hargai!

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI