Instagram : @artotes.co

trial spm vs graduate

#throwback

oke cerita dia camni. aku nak sangat graduate sebab itulah event terbesar sebagai seorang pelajar tingkatan lima. cuba bayangkan, takkan lah orang lain pakai jubah tapi kau duduk belakang sebaris dengan yang camtu.(saya tak maksudkan yang negatif tapi saya betul-betul faham yang tak dapat graduate tu) mungkin diorang tak kisah atau mungkin diorang kisah tapi diorang tahu diorang tak mampu sokay then diorang terima. Tapi aku tahu aku boleh! okaylah, aku memang ratu jelous dunia terutamanya bila tengok orang tu boleh hebat , berjaya tapi aku? mungkin nak lebih dari orang tu , takboleh. tapi setakat duduk satu langkah belakang orang hebat tu pun okay dah. memandangkan kedudukan aku macam jauh sangat dari mereka ni.

sebelum trial, GPT (gred purata terkumpul) aku adalah 5.1 .. masa tu aku dah bad mood , macam sedih sangat hati ni sampai hampir gaduh dengan kawan aku ( alah, pepaham jelah jenis kawan yang sibuk nak tanya apa pointer kau apa semua. faham kannnn?) tapi aku macam diam je, dan cuba la kawal-kawal sikit. taknak tunjuk sangat pedih hati ni. Pastu teacher cakap, takpe boleh perbaiki masa trial spm.... Okay lega. ada masa lagi, aku belum terlambat! so, aku punya gigih masa tu memang aku nak graduate sebab mak abah. Tu je. Aku nak tunjuk yang aku bukan sambil lewa belajar (walaupun "macam" ye) tapi aku still fikir aku ada tanggungjawab. pastu, paling best bila aku bagitau mak abah yang aku akan pastikan aku dapat graduate. then, diorang respon macam ala kadar je. macam tak kisah pun kau dapat graduate ke tidak, tak menjejaskan apa-apa.

okay takpe. aku tetap struggle untuk mak abah. study bagai nak rak, hafal itu ini. memang fokus sangat lah. punya nak target. masa tu, aku berdoa supaya aku dikurniakan result cemerlang 6A dan dapat graduate bulan 10 nanti.Niat aku satu je, untuk mak abah. Semua ini untuk mak abah. Aku dah penat kecewakan diorang dan ini untuk mak abah. Itulah doa rutin sepanjang exam trial spm. tapi dah minggu akhir exam untuk subject killer dah lemau sikit tapi tetap gigih. classmate aku faham keadaan aku masa trial spm. kalau diorang perasan camne aku study masa trial spm tu. memang diorang tahu aku target exam ni.

sampailah lepastu, result trial pun keluar. You know what?  Masa tu aku bersyukur sebab aku ada 2A. Tapi lepas borak dengan member laki classmate aku , tetiba dia cakap dia dapat 3A. Seriusly aku sangat terkilan. Result aku menurun ke? Aku macam takboleh terima sebab masa tu, aku memang dapat 2A je. ( 1A , 1A-) Ini ke jawapan dan kesudahannya? Sakit. Inilah kecewa yang paling pedih...sampai aku terus campak henset aku ke lantai sebaik sahaja dapat tahu dia tu dapat 3A.. Pecah lah satu dua. aku tak menyesal pun sebab memang takdapat nak kawal. Tolong faham ok T_T


Lepastu, aku terus redha pasrah menyerah pada Allah. Apa pun result untuk paper lain yang aku dapat nanti, itulah yang terbaik untuk aku. Sehinggakan aku dapat paper biology 49, tergelak lah terus. Senyum jeeee... takdapat nak respon apa dah masa tu. Tapi aku yakin aku dah buat habis baik, aku tahu apa aku usaha untuk dapat yang terbaik. Aku faham biology (Alhamdulillah diberi kefahaman) .So, aku pun argue macam-macam soalan untuk dapatkan markah tambahan. Aku argue bukan semata-mata markah tambahan je. Tapi sebab berdasarkan fakta biology aku yang aku study tu, memang jawapannya patut macam ni dan macam tu. Memang jawapan saya logik! layak dapat markah. So, aku argue sebaik mungkin dengan teacher berdasarkan ilmu bukan semberono je macam orang sasau menagih simpati. Akhirnya dapat 52 , tukar gred. okay lah tu, thats great!!


Begitu juga dengan subject kimia yang aku sayang. Aku dapat 54. Tapi aku target A sebenarnya , hehe.. takpe, aku buat benda sama. Argue dengan teacher berdasarkan ilmu yang dicurahkan. Alhamdulillah dapatlah 56. sikit lagi nak 60 , dan sebenarnya masih ada lagi yang aku nak argue tapi teacher busy. Takpelah, setakat tu je rezeki trial. Huhu...classmate aku (girls) be like "dah, pae dah. cukup dah tu" ...Hahahaha, aku pun macam "taklah, memang jawapan aku logik. This is based on fact bukan simpati mintak markah." Mood masa tu, memang very calm dan terima apa sahaja yang bakal menimpa. Sampailah ke paper addmath, which is aku dapat 37. Failed guys! Huurey.. yehh. camtulah responnya. (speechless beb).
dan perkara yang sama, aku macam heyyy sokay, okay je ni. takde apa. totally Siti Pasrah binti Ahmad Menyerah ....



bersambung di entry kedua..




Post a Comment

Komen anda amat saya hargai!

Previous Post Next Post

Contact Form