Instagram : @artotes.co

Interview TESL di UiTM Jengka


Ini lah tempat aku telah di-interview. Sempatlah snap, untuk tatapan adik-adik. So, entry ini untuk sedikit panduan berkenaan simple preparation dan sedikit pengalaman Interview TESL. Semoga membantu!

Document :  (Original & Photocopies yang telah disahkan)*

1- Surat temuduga
2- Salinan kad pengenalan anda*
3- Salinan surat beranak anda*
4- Salinan kad pengenalan ibu bapa
5- Salinan surat beranak ibu bapa
6- Surat berhenti sekolah*
7- Sijil koko & akademik*



Untuk pergi interview ni, aku guna duit sendiri (artotes.co) beli kasut tuh RM15 je. Hm, rezeki aiii. Syukur! Pastu beli stokin dan file itu semua kat kedai RM2 je. Kalau boleh beli file yang lebih formal, ikut kreativiti masing-masing. Heheh, supaya senang IV itu nak check Original & Photocopies. Pastuh, support duit minyak nak pergi sana. Alhamdulillah, my second (little) achievement :)

Interview aku pada hari Sabtu (22/4/2017), aku gerak dari Kuantan ke Uitm Jengka dalam pukul 6.00pagi dengan kakak sulung aku. Alhamdulillah, selamat sampai di Uitm Jengka dalam pukul 8.30pagi lepastu terus pergi cari kat mana tempat interview. Pastu nampak pintu ada tulis Fakulti Pendidikan dan list nama, Panel 1 & Panel 2 . Nama aku dalam list Panel 1, no.11 (eh ingat tau!)


(it's better if you wear coat when interview Sesi 2 )



Interview TESL ada dua sesi.

Sesi 1 (1jam)         : jawab 15 soalan berdasarkan petikan yang diberi dan buat essay 250words.
Sesi 2 (10minit)    : Interview (speaking)

Sesi 1, aku dapat petikan pasal internet. Lepastu, essay 250words (better buat perenggan) berkaitan petikan tadi jugak. So, takde apa nak risau sangat kalau korang dah biasa jawab soalan paper English time sekolah dulu. Rileks, be yourself :)

Selepas Sesi 1, dia bagi rehat dalam 30minit tapi depend pada orang tulah. Dia suruh kitorang susun dokumen seperti dalam list yang dia tampal kat pintu. So, susun lah sendiri ya mengikut cara susunan yang telah dinyatakan.

Kemudian, Sesi 2 iaitu interview.

IV tu suruh kitorang susun kerusi kat luar bilik interview. Alhamdulillah, Panel 1 semuanya girls. So, kitorang ada chemistry untuk kongsi rasa nervous dan excited masing-masing. Then, duduk kat kerusi tunggu giliran. Nanti IV tekan loceng, barulah masuk.......okay, giliran aku (no.11)

Ting! Ting! (bunyi loceng IV tekan. LOLL)

Me   : *ketuk pintu* Assalamualaikum, *masuk*
IV 2 : Lend me your file
Me   : *hulur bagi*
IV 2 : You may seat :)
Me   :  Thankyou :) *duduk atas kerusi*
IV 1 : Good Afternoon.
Me   :  Ya? *sebab tak dengar suara dia garau+ada misai*. (so kalau korang tak dengar, just say Sorry, I can't hear you atau ayat yang lebih sopan drpd aku yang hanya YA?) Lol

IV 1 : Good afternoon :)
Me   : Oh, Good afternoon too :)
IV 1 : Have you take your breakfast? *masa tu pukul 12pm*
Me   : Nope :)
IV 1 : *muka terkejut* Oh, you must be very hungry.
Me   : Yes :')
IV 1 : Sokay, I'll go fast 
Me : Thankyou :D
IV 1 : okay, what is your name?
Me : My name is Nur Faezah bt Mohamad Nor
IV 1 : okay Faezah, tell me about your family
Me : *ceritalah pasal family* Nama mak, abah. adik beradik berapa, mak abah kerja apa dan blablabla..

IV 1 : what is your fav food?
Me : My fav food is Laksa
IV 1 : what type of Laksa? You know, there is many type of Laksa in Malaysia.
Me : I love Laksa Penang.
IV 1 : Do you know how to make it?
Me : Yes, (sambil fikir, tapi macam dah tak ingat)
IV 1 : what should we put on the soup?
Me : we put some fish on it. 
IV 1 : Okay, what is your fav place in Pahang?
Me : I rarely going to holiday, I choose Cherating as my fav place in Pahang because I went there.
IV 1 : Describe about Cherating.
Me  : I love the swimming pool, hotel service and foods at there.
IV 1 : oh, okay. Then, what the famous food at Pahang. The food is only in Pahang
Me : Patin
IV 1 : what kind of Patin? maybe it's fish, chicken?
Me : it's a fish. (patutnya cakap je Ikan Patin, apa masalah aku ni)
IV 1 : How to make it?
Me : we boiled the fish
IV 1 : what the name of Sultan Pahang?
Me : .........(padahal birthday sama dengan sultan pahang -__________- )
IV 1 : what the name of Prime Minister?
Me : Mohd Najib bin Razak
IV 1 : okay, thankyou Faezah :)
Me : Thankyou too sir, *bangun, amek file dan berambus* HAHAHAHAHA


Sebenarnya banyak lagi conversation tu sebab aku jawab sepatah je bila dia tanya. So, perbualan kat atas telah di edit sedikit. Haha, baru aku perasan aku jawab sepatah sepatah je. So teruk! Haha, takpe. Be yourself, itu je yang lepas cakap time interview. Habis interview tu, terus balik rumah. Ini mungkin ringkasan interview aku. Kalau nak cerita detail, kena buat episod nih. Haha, okay! Yang penting, jadi diri sendiri. Murah rezeki, in shaa Allah berjumpa di UiTM Dengkil :) #LifeAsTeslian
/

Allah knows what the best for you :) , Alhamdulillah for everything

Post a Comment

Komen anda amat saya hargai!

Previous Post Next Post

Contact Form