Faezah Mdnor Official Blog
About me Linkies Dapur Kekja My diary Tarbiah Hati

Nur Faezah bt Mohamad Nor
BLOGGER | MALAYSIA
what are our preparation to die tomorrow?
Status: A blogger since 1st January 2011

orang usha blog

Tagboard



Contact Me
Instagram


Blog archive

  • Dapur Kekja : Ikan Patin (Asam Rebus)
  • Dapur Kekja : Lauk Sardin
  • Shaklee : Perfomance Drink
  • My little Travel : #FoodHunterSatisfied
  • Interview TESL di UiTM Jengka
  • Totebag by Faezah Mdnor (@artotes.co)
  • Result SPM16
  • Women Backpack Terkini
  • Shaklee : Vita-C Plus
  • Baby Journal


  • This Blog Sponsored by :



    Followers!



    SPM TAMAT
    Tuesday, 29 November 2016 | 0Comment(s)
    percaya ke tak percayaaa kena percaya jugak!


    Alhamdulillah untuk segala nikmat yang diberi tanpa di minta. Alhamdulillah dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yang baik sepanjang exam. Alhamdulillah berjaya menamatkan last payyyyper dengan begitu gembira. Alhamdulillah. dan kali ini, aku melangkah ke stage ketiga iaitu TAWAKKAL.


    Aku berdoa untuk yang terbaik, dan aku yakin apa jua result yang keluar pada March 2017 adalah daripada ketentuan Allah untuk aku. Yang paling terbaik untuk diri aku, agama ku dan seluruh kehidupan ku. Sebab boleh jadi, perkara yang kita benci adalah baik untuk kita. dan perkara yang kita suka, adalah buruk untuk kita. Kita taktahu di sebalik setiap perkara kecuali Allah Yang Maha Mengetahui. Semoga aku sentiasa dalam nada yang sama, berpegang pada surah Al-Baqarah ayat 216 ini.



    Sebaik sahaja aku melangkah keluar dari sekolah ni, aku dah sangkut semua kenangan di pagar sekolah. Aku takkan lupakan engkorang semua , tapi aku dah pun lupa tentang semua kenangan kita. Jadi, kalau ada yang whatsapp cakap rindu sekolah. tunggu aku reply emoticon nose pick! (hope whatsapp upgrade emoticon tu)

    Apa-apapun tahniah semua sebab kita dah MERDEKA!!

    Tarikh kemerdekaan biology student : 29/11/2016 (Selasa), 3.30pm








    [ Review ] Shade Dough by Hanis Zalikha
    Thursday, 24 November 2016 | 0Comment(s)
    Alhamdulillah

    I won this "pemenang keempat giveaway shade dough by hanis zalikha" dari blog www.bajuwarnacoklat.com . dan ini mungkin pasal feedback dari saya




     baru 2 hari lepas dapat product ni. Alhamdulillah thankyou kepada penaja utama dari instagram @loveaa.my_ (semoga murah rezeki)

    Sebenarnya saya bukan geng girls make-up apa semua , omg-sangat-awkward . Tapinya saya suka tengok barang make-up umpama tengok makanan. Saya boleh terima dua barang make-up, iaitu Lipstick (lipsbumb) & Mascara. Itu je, yang lain saya tak minat nak pakai dan muka saya memang tak sesuai make-up yang berat-berat. So, saya simple je. Everything simple!

    Tup-tup dapat pulak Lip Bait si Hamis Jalikha ni. Paling saya gelabah itik sebab Shade Dough ni baru je di-release-kan pada awal November. Sekarang ni pun masih November. Jadinya saya masih yang terawal ada Lip Bait ini. (berkepak itik)

    So here, maaf gambar yang slumber hendaknya. Gambar tak edit, camera murah. Cantik tak?
    Nude colour memang favorite saya. Suka yang simple kan? Inilah dia. Shade Dough by Hanis Zalikha in Creme Cremel
    \


    Mula-mula lagi masa scroll Shade Dough kat instagram. Memang mata dan hati bersetuju dengan Creme Ceremel. Warna lain tak pandang dah. Mana-mana scroll mesti cari feedback Creme Ceremel. Dapat pulak bila dia ni yang pakai?!


    (tudung instant hand-painted. LOL)


    Cantik kan? (dia camera Iphone6, saya camera Ipunyaphone GT350 je) . Lepastu, selalunya lipstick yang saya pernah pakai cuba-cuba mak punya. Mostly lipstick dia macam berat, rasa macam kita pakai lipstick rasa bibir menebal . Tapi Lip Bait ini takkk langsung! Rasa best, ringan sangat macam tak pakai lipstick sedangkan elok terletak kat bibir tu. Lepastu mostly bila kita kesat lipstick (bersihkan lipstick dari bibir) , mesti melekat dan payah nak hilangkan lepastu bibir jadi gelap. Kan? Betul kan? walaupun saya jarangggggggggggggggg pakai lipstick tapi ada pengalaman lah dalam cuba-mencuba ni.

    Tapi Lip Bait ni kan ada vitamin C bagus untuk bibir. So, even korang dah bersihkan bibirnya. Bibir korang takkan kering tapi macam pink-pink cemtu. tak nampak kusam pun macam lipstick lain-lain bila di kesat. Lip Bait ni lembut je macam pakai water-colour kat bibir. Macam mana lagi nak express perasaan ni? Such as something perfect for me. suka pada benda-benda yang simple dan cantik. Saya pilih Creme Ceremel sebab perasan kulit saya putih macam Diana Danielle , lepastu colour dia tak menonjol sampai orang nampak dari jauh , tebal gila lipstick kau. Haaa taknak camtu. Creme Ceremel just sweet and nice. 

    Tapi pada saya, pilihlah colour lipstick sesuai dengan kulit wajah anda. Sebab kalau kulit gelap, memang nampak pucat je kalau pakai Creme Ceremel. so, Shade Dough ni ada warna apa je?



    Available in colour :



    Harap anda dapat merasai bestnya Lip Bait ini. Mohon dapat memberi pendapat/pandangan anda pasal saya & Creme Ceremel. Sesuai tak? Okay tak? Cantik tak?

    dan jika berminat/ sebarang pertanyaan boleh hubungi yang di bawah ini :) 

    whatsapp : 013-264 7912

    instagram : @loveaa.my_





    Part 3 : Kesimpulannya.
    Friday, 18 November 2016 | 0Comment(s)
    Jadi, kesimpulan daripada cerita hati aku ni. Sebenarnya aku dah buat silap. Silap besar. Aku totally berusaha dengan sedaya upaya aku tanpa meminta pertolongan daripada Allah. Sedangkan upaya aku banyak mana je? Yang aku selalu doa masa tu pun supaya dapat result macam tu dan macam ni. Seolah-olah aku lah penentu segalanya. Padahal apa yang aku dapat ni, inilah yang paling terbaik untuk aku yang Allah dah sediakan. Aku terlalu berharap pada diri sendiri yang aku boleh buat. Dan paling sepatutnya ialah aku sandarkan harapan ini pada Allah. Allah lebih tahu mana yang terbaik untuk kita. Aku meminta untuk yang terbaik sekarang ni (hidup sebagai seorang pelajar spm), tapi Allah bagi aku yang terbaik untuk selamanya (hidup sebagai seorang hamba Allah). Faham kan?


    Sepatutnya kau kena berdoa supaya Allah berikan yang terbaik untuk kau. Dan paling penting tiga perkara ni.
    DOA . USAHA. TAWAKKAL

    Kau kena pegang tiga ni erat-erat. Ketiga-tiganya , bukan satu je. bukan dua je. Tapi TIGA.
    Tengoklah macam aku, doa dan usaha je. Tawakal? Lupa.
    Jadilah macam ni.


    TAWAKKAL = berserah diri 100% kepada Allah setelah berusaha atau berazam.
    Biarlah Allah menjadi penentu segalanya yang terbaik untuk kita.

    Dan sebenarnya, aku bersyukur sangat sebab ALLAH DENGAR DOA AKU untuk terlibat sama dapat graduate pakai jubah. Bersyukur sangat! takpe, nanti aku buat satu entry pasal bersyukur sebab memang banyak sangat yang perlu aku syukuri berbanding kecewa yang setakat alahaii macam ni. Huh..ok dah k bye, mengah. sekian 3 episod ini.



    Surah Ibrahim , ayat 7 :

    [ "Sesungguhnya jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambah nikmatKu kepadamu, dan jika kamu kufur dan ingkar, sesungguhnya azabKu amatlah keras. " ]





    p/s : 3 subject left for spm. In shaa Allah, faidza azamta fatawakkal alallah.


    Part 2 : trial spm vs graduate
    | 0Comment(s)
    untuk addmath, aku tak argue apa sebab aku memang ye ye ok je tapi taklah sampai failed camni. Haha, paper physic pun alhamdulillah lulus. sekadar lulus. Bila dah dapat semua paper tu, mood aku dan hati aku totally very calm. Seolah-olah apapun jadi, okay. Aku tak berharap apa dah. Aku rasa kosong. Hati aku terus beralih fikirkan benda lain, such as my bussiness totebag dan lain-lain. Sebelum ni memang totally just for trial spm. Hati, otak semua dah set hanya untuk fokus trial spm. And ini dia. *lap hingus gantung*


    Lepastu, tetiba ada cikgu cakap nak tambah markah untuk subject-subject tertentu. Aku macam layankan aje. Sebab memang tak berharap apa dah. cukup lah ye. hahah..Pastu, aku tengok lah slip keputusan trial spm yang latest dan ada kejutan di situ. Keluarlah yang macam ni



    Satu kejutan bila kau TAWAKAL KEPADA ALLAH. Alhamdulillah aku bersyukur untuk ini. Tapi tetap macam fobia/trauma kot sebab memang kecewa untuk target aku 6A. Perasaan aku umpama kaca terhempas ke batu. Tapi still mood tenang bila tengok result aku macam tu. Debaran kedua pasal graduate. Lepas dapat result, aku dah semangat kira pointer . Alhamdulillah layak untuk graduate. Apatah lagi cikgu naikkan kepada 5.5. Situasi ni pulak umpama orang mengantuk, disorokkan bantal. Makin menjadi-jadi seronoknya. Alhamdulillah dapat graduate. Takdelah bayangan yang kawan-kawan aku pakai jubah lompat-lompat pastu aku nyorok belakang tiang tengok diorang sambil hati sebak.. Alhamdulillah ALLAH DENGAR DOA SAYA.




    trial spm vs graduate
    | 0Comment(s)
    #throwback

    oke cerita dia camni. aku nak sangat graduate sebab itulah event terbesar sebagai seorang pelajar tingkatan lima. cuba bayangkan, takkan lah orang lain pakai jubah tapi kau duduk belakang sebaris dengan yang camtu.(saya tak maksudkan yang negatif tapi saya betul-betul faham yang tak dapat graduate tu) mungkin diorang tak kisah atau mungkin diorang kisah tapi diorang tahu diorang tak mampu sokay then diorang terima. Tapi aku tahu aku boleh! okaylah, aku memang ratu jelous dunia terutamanya bila tengok orang tu boleh hebat , berjaya tapi aku? mungkin nak lebih dari orang tu , takboleh. tapi setakat duduk satu langkah belakang orang hebat tu pun okay dah. memandangkan kedudukan aku macam jauh sangat dari mereka ni.

    sebelum trial, GPT (gred purata terkumpul) aku adalah 5.1 .. masa tu aku dah bad mood , macam sedih sangat hati ni sampai hampir gaduh dengan kawan aku ( alah, pepaham jelah jenis kawan yang sibuk nak tanya apa pointer kau apa semua. faham kannnn?) tapi aku macam diam je, dan cuba la kawal-kawal sikit. taknak tunjuk sangat pedih hati ni. Pastu teacher cakap, takpe boleh perbaiki masa trial spm.... Okay lega. ada masa lagi, aku belum terlambat! so, aku punya gigih masa tu memang aku nak graduate sebab mak abah. Tu je. Aku nak tunjuk yang aku bukan sambil lewa belajar (walaupun "macam" ye) tapi aku still fikir aku ada tanggungjawab. pastu, paling best bila aku bagitau mak abah yang aku akan pastikan aku dapat graduate. then, diorang respon macam ala kadar je. macam tak kisah pun kau dapat graduate ke tidak, tak menjejaskan apa-apa.

    okay takpe. aku tetap struggle untuk mak abah. study bagai nak rak, hafal itu ini. memang fokus sangat lah. punya nak target. masa tu, aku berdoa supaya aku dikurniakan result cemerlang 6A dan dapat graduate bulan 10 nanti.Niat aku satu je, untuk mak abah. Semua ini untuk mak abah. Aku dah penat kecewakan diorang dan ini untuk mak abah. Itulah doa rutin sepanjang exam trial spm. tapi dah minggu akhir exam untuk subject killer dah lemau sikit tapi tetap gigih. classmate aku faham keadaan aku masa trial spm. kalau diorang perasan camne aku study masa trial spm tu. memang diorang tahu aku target exam ni.

    sampailah lepastu, result trial pun keluar. You know what?  Masa tu aku bersyukur sebab aku ada 2A. Tapi lepas borak dengan member laki classmate aku , tetiba dia cakap dia dapat 3A. Seriusly aku sangat terkilan. Result aku menurun ke? Aku macam takboleh terima sebab masa tu, aku memang dapat 2A je. ( 1A , 1A-) Ini ke jawapan dan kesudahannya? Sakit. Inilah kecewa yang paling pedih...sampai aku terus campak henset aku ke lantai sebaik sahaja dapat tahu dia tu dapat 3A.. Pecah lah satu dua. aku tak menyesal pun sebab memang takdapat nak kawal. Tolong faham ok T_T


    Lepastu, aku terus redha pasrah menyerah pada Allah. Apa pun result untuk paper lain yang aku dapat nanti, itulah yang terbaik untuk aku. Sehinggakan aku dapat paper biology 49, tergelak lah terus. Senyum jeeee... takdapat nak respon apa dah masa tu. Tapi aku yakin aku dah buat habis baik, aku tahu apa aku usaha untuk dapat yang terbaik. Aku faham biology (Alhamdulillah diberi kefahaman) .So, aku pun argue macam-macam soalan untuk dapatkan markah tambahan. Aku argue bukan semata-mata markah tambahan je. Tapi sebab berdasarkan fakta biology aku yang aku study tu, memang jawapannya patut macam ni dan macam tu. Memang jawapan saya logik! layak dapat markah. So, aku argue sebaik mungkin dengan teacher berdasarkan ilmu bukan semberono je macam orang sasau menagih simpati. Akhirnya dapat 52 , tukar gred. okay lah tu, thats great!!


    Begitu juga dengan subject kimia yang aku sayang. Aku dapat 54. Tapi aku target A sebenarnya , hehe.. takpe, aku buat benda sama. Argue dengan teacher berdasarkan ilmu yang dicurahkan. Alhamdulillah dapatlah 56. sikit lagi nak 60 , dan sebenarnya masih ada lagi yang aku nak argue tapi teacher busy. Takpelah, setakat tu je rezeki trial. Huhu...classmate aku (girls) be like "dah, pae dah. cukup dah tu" ...Hahahaha, aku pun macam "taklah, memang jawapan aku logik. This is based on fact bukan simpati mintak markah." Mood masa tu, memang very calm dan terima apa sahaja yang bakal menimpa. Sampailah ke paper addmath, which is aku dapat 37. Failed guys! Huurey.. yehh. camtulah responnya. (speechless beb).
    dan perkara yang sama, aku macam heyyy sokay, okay je ni. takde apa. totally Siti Pasrah binti Ahmad Menyerah ....



    bersambung di entry kedua..





    FUTURE
    PAST