Friday, 18 November 2016

Part 3 : Kesimpulannya.

Jadi, kesimpulan daripada cerita hati aku ni. Sebenarnya aku dah buat silap. Silap besar. Aku totally berusaha dengan sedaya upaya aku tanpa meminta pertolongan daripada Allah. Sedangkan upaya aku banyak mana je? Yang aku selalu doa masa tu pun supaya dapat result macam tu dan macam ni. Seolah-olah aku lah penentu segalanya. Padahal apa yang aku dapat ni, inilah yang paling terbaik untuk aku yang Allah dah sediakan. Aku terlalu berharap pada diri sendiri yang aku boleh buat. Dan paling sepatutnya ialah aku sandarkan harapan ini pada Allah. Allah lebih tahu mana yang terbaik untuk kita. Aku meminta untuk yang terbaik sekarang ni (hidup sebagai seorang pelajar spm), tapi Allah bagi aku yang terbaik untuk selamanya (hidup sebagai seorang hamba Allah). Faham kan?


Sepatutnya kau kena berdoa supaya Allah berikan yang terbaik untuk kau. Dan paling penting tiga perkara ni.
DOA . USAHA. TAWAKKAL

Kau kena pegang tiga ni erat-erat. Ketiga-tiganya , bukan satu je. bukan dua je. Tapi TIGA.
Tengoklah macam aku, doa dan usaha je. Tawakal? Lupa.
Jadilah macam ni.


TAWAKKAL = berserah diri 100% kepada Allah setelah berusaha atau berazam.
Biarlah Allah menjadi penentu segalanya yang terbaik untuk kita.

Dan sebenarnya, aku bersyukur sangat sebab ALLAH DENGAR DOA AKU untuk terlibat sama dapat graduate pakai jubah. Bersyukur sangat! takpe, nanti aku buat satu entry pasal bersyukur sebab memang banyak sangat yang perlu aku syukuri berbanding kecewa yang setakat alahaii macam ni. Huh..ok dah k bye, mengah. sekian 3 episod ini.



Surah Ibrahim , ayat 7 :

[ "Sesungguhnya jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambah nikmatKu kepadamu, dan jika kamu kufur dan ingkar, sesungguhnya azabKu amatlah keras. " ]





p/s : 3 subject left for spm. In shaa Allah, faidza azamta fatawakkal alallah.

 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI