Friday, 28 October 2016

Giveaway Shade Dough by Hanis Zalikha


My Random Kindness


Agak berfikir panjang untuk menulis cerita ini. Agak janggal sebab jarang lah bagitau orang tentang kebaikan yang kita buat (alahaiii) . Haha, it's okay. Kisah ini akan buat korang terkedu dan berfikir. Ini kisah benar tentang saya.

5tahun yang lalu...

Masa tu hari sukan sekolah. Aku dah bawak dua acara pecut iaitu 100m dan 4x100m. Limit acara per individu adalah 3 acara. Kiranya, aku ada lagi 2 acara individu yang aku boleh rembat. Tapi aku chill je masa tu sebab acara aku dah selesai dan 1 silver, 1 bronze dalam tangan. Aku rehat kat bawah khemah rumah sukan aku iaitu Rumah Biru. Dari bawah khemah tu, aku tengok lah kawan-kawan atlet aku yang bersiap untuk acara masing-masing. Cikgu pun sama rancak uruskan budak-budak ni. Maklumlah sekolah rendah.  Tetiba aku nampak kawan aku , Ummu terhincut-hincut jalan ke khemah kami . Siap kena papah lagi. Dia baru habis acara lompat jauh, dan kejap lagi dia kena bersiap untuk acara 200m. Aku terus berlari kat dia, aku tanya dia okay tak? Tapi dia dah menangis bagai nak gila. Pertama, mungkin dia nangis sebab dia kalah lompat jauh. Kedua, mungkin dia nangis sebab dah la kalah lepastu injured pulak. Ketiga, mungkin dia nangis sebab dah la kalah lepastu injured pulak , so macam mana nak main untuk acara 200m yang daripada tadi MC duk umum yang acara dah nak start. Memang kat khemah tu, dah bising dan gelabah terutamanya cikgu yang kena setelkan atlet ni. Aku cakap kat cikgu, aku boleh tolong acara ni. Tapi Ummu tak bagi. Dia cakap dia nak main jugak sebab ni acara feveret dia. Dia yakin dapat emas yang ni. Aku hormat lah kalau itu yang dia nak. Cikgu pulak dah gelabah dan marah-marah dia sebab kaki dia memang injured teruk. Dia nangis lagi sebab dia nak menang medal tahun ni. Memandangkan tahun akhir kami di sekolah rendah. Aku cakaplah kat dia " Kau nak medal je kan? bukan nak lari sangat kan?" ... lepastu dia angguk sambil tutup muka nangis. Aku cakap kat dia " takpe, aku tolong lari je. Medal, aku bagi kat kau. ok?"... dia macam serba salah nak setuju tapi dia setuju jugak sebab memang dia takboleh nak lari dah.

Aku terus cakap kat cikgu yang aku gantikan Ummu. Ummu pun dah setuju. Aku terus berlari ke garis permulaan sebab memang LAST MINUTE sangat , MC pun dah ulang banyak kali supaya atlet-atlet 200m berkumpul. Aku buat regangan sikit. Dan si penjaga garisan pun bersuara " Ke Garisan! ...... Sedia.... POMMMM! Pecut lah apa lagi. 200m. Aku tak fikir pun yang aku lari ni adalah dalam track acara 200m. dan akhirnya, larian aku tamat. Aku dapat GOLD MEDAL. Syukur, gembira and ya! Perasaan atlet bila dapat emas. Puas. dengan panas terik dan penat yang teramat tak terkata. Lepas amek medal, aku berlari kat Ummu. Aku bukak kalung medal pada leher dan bagi kat dia .. " nah, kau punya."..Ummu pun ambil, lepastu dia senyum.. dan ucap "terima kasih." pada aku.


Balik daripada sukan tu, aku cerita kat mak aku. Mak aku marah lah jugak sebab kesian lah aku yang penat berlari dengan panas terik tapi medal dapat kat orang lain. Lepastu baru aku terfikir, "Oh, aku 'terlampau' baik rupanya.."  aku tak rasa menyesal pun. Masa tu, aku cuma berfikir untuk tolong selesaikan masalah orang je. Bagi aku ni perkara kecil je, tapi mak aku yang sedarkan aku. Yang aku terlalu baik. Yelah, kita yang susah payah tapi orang lain yang dapat. Bak kata pepatah, "Lembu punya susu, Sapi dapat nama" - SEKIAN-

 **Giveaway ini adalah ditaja sepenuhnya oleh @loveaa.my_ dengan kolaborasi bersama blog www.bajuwarnacoklat.com. Sebarang pertanyaan mengenai produk Shade Dough [Lip Bait] by Hanis Zalikha, cara pembelian secara online atau cod boleh hubungi 013-264 7912**


Instagram : @fzhmdnr

p/s: I dooo love Shade Dough Creme Caramel !!


 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI