Wednesday, 30 December 2015

Dapur Kekja :Churros + Nutella



Siapa taktahu churros tu apa ? Sekarang orang sibuk dengan churros ni. Sedap! Churros ni makanan negara mana tah. Okay, nak beli memang jauh lah. So kita buat sendiri jer .


Bahan : 

*Air 2 cawan
*Gula 2 sudu besar
*Garam setengah sudu teh
*Butter 2 sudu besar
Tepung gandum 2 cawan
Telur 2 biji
Gula costar untuk di tabur selepas goreng

Dipping : Nutella 

Cara buat : 

1- Mix semua bahan bertanda * dalam periuk sehingga mendidih.

2- Perlahankan api dan masukkan tepung sedikit demi sedikit kemudian gaulkan. 

p/s :  Jangan masukkan tepung 2 cawan sekali gus. Takut adunan terlebih tepung pula.

3- Gaulkan sehingga tepung sebati dan tak berketul

4- Tutup api dan masukkan telur 2 biji dan gaulkan sehingga betul betul sebati

5- Sediakan piping bag dan masukkan adunan seperti gambar di bawah,.




6- Kemudian panaskan minyak dan goreng lah. ikut seperti di bawah ni, tekan dan gunting



atau buat mcm ni pun boleh. pastu goreng

#BakingBrother 

7- Goreng sampai agak agak coklat seperti gambar di bawah
 Kemudian tabur atau gaul churros yang sudah di goreng dengan gula costar.

SIAP! MAKAN MAKAN MAKAN




 

ALL RIGHT RESERVED|THIS BLOG IS DESIGN BY RRAI